Novinka ve světě plateb. Stačí znát jen telefonní číslo!
15. 06. 2022

Novinka ve světě plateb. Stačí znát jen telefonní číslo!

Určitě už máte povědomí o tom, že existuje bankovní identita. Někteří ji pravděpodobně i využíváte. Letos však chystají banky spolu s Českou národní bankou (ČNB) další zajímavou službu, platbu na kontakt. Tahle novinka vás určitě potěší, pokud si i vy v rámci „účtování“ mezi přáteli nebo rodinou přeposíláte čísla účtu – třeba ve chvíli, kdy u sebe nemáte hotovost nebo si mezi sebou potřebujete finančně vyrovnat nákupy, útratu v restauraci a podobně.

S přeposílám čísla účtu ale může být od příštího roku konec! Podle České bankovní asociace (ČBA) vám k platbě na účet bude stačit číslo mobilního telefonu majitele účtu. Proto se tomuto způsobu převodu peněz říká platba na kontakt.

Jak to bude fungovat?

Provedení platby i bez znalosti čísla účtu příjemce bude možné díky registru čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů. Po vytvoření platebního příkazu a zadání telefonního čísla některého z vašich přátel se vaše banka spojí s registrem a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu. Poté odešle vámi zadanou platbu.

Do projektu se zatím přihlásilo devět bank. Které to jsou, ČBA dosud neuvedla. Avšak jisté je, že to jsou banky poskytující retailové služby. Že nevíte, co jsou retailové služby? Je to jednoduché, jsou to služby pro běžné občany. Prostě takové, kteří účet běžně používají, nejsou velcí podnikatelé ani firma a nemají nadstandardní příjmy.

Předpokládá se, že zbývající „retailové“ banky se časem přidají – jakmile zjistí, že je platba na kontakt pro jejich klienty zajímavá. Česká národní banka se spolu s Českou bankovní asociací inspirovala v zahraničí. Platba na kontakt už funguje v USA, nebo také v Lotyšsku a na Slovensku.

Kdy začne platba na kontakt fungovat?

Předpokládá se, že službu budou moci banky spustit na začátku příštího roku. Tedy ty, které na projektu spolupracují. Služba se bude testovat teď v létě, a pokud testování neodhalí komplikace nebo nečekané problémy a bude fungovat mezi testujícími bankami, nic úspěšnému startu této služby bránit nebude.

Do budoucna by se registr čísel telefonů a čísel účtů mohl rozšířit i o další možné kontakty, které je vhodné párovat s číslem účtu. Například o e­‑mailové adresy. Registr bude provozovaný ČNB. Banka plátce v něm bude vždy ověřovat, jestli je v něm telefonní kontakt registrovaný. Pokud ano, odešle registr bance plátce informaci o propojeném kontaktu a hlavně zašle také číslo účtu příjemce. Banka pak v systému platbu propojí a odešle na správný účet.

Zatím však není jasné, jak se budou řešit případy, kdy má klient více účtů u různých bank. Například kvůli hypotéce nebo spořicím účtům spojeným s běžným účtem.

Možná to vypadá trochu složitě, ale očekává se, že tahle služba sníží počet chybně zadaných plateb. Často totiž kopírováním nebo přepisováním čísla účtu dochází ze strany zadavatele platby k chybám, které pak banky musí řešit. Někdy zvládne chybu odhalit systém banky – v případě, kdy chybně zadané číslo účtu neexistuje. Ovšem když nesprávně zadané číslo účtu skutečně někomu patří, může se stát, že peníze dorazí na úplně cizí konto.

Zdá se tedy, že v oblasti internetového a mobilního bankovnictví bude platba na kontakt další možností, která ulehčí běžný platební styk.



Ing. Jiří Kohoutek
Autor: Ing. Jiří Kohoutek

 

Vystudoval jsem obor Finance na Provozně ekonomické fakultě MZLU v Brně. Obor mě zaujal na tolik, že jsem v něm zůstal a od dubna 2007 pracuji jako nezávislý poradce pro finanční plánování. Působím hlavně v Brně a širokém okolí, ale dle domluvy jezdím i za klienty po celé ČR, nejčastěji do Prahy, Olomouce nebo Zlína apod. Momentálně se přibližně ze 70% specializuji na hypoteční úvěry, dále ve velké míře řeším hlavně životní a úvěrová pojištění, pojištění bytů a rodinných domů k hypotékám, povinné a havarijní pojištění, ale i odpovědnostní pojištění zaměstnanců nebo podnikatelů.

Při své práci si zakládám na nezávislosti, díky které nemusím klientům nabízet produkt jedné společnosti, ale klient má vždy na výběr, protože společností zastupuju kolem 60. Nejraději mám klienty, kteří přesně vědí, co chtějí a umějí to dobře popsat.

Nejčastěji řeším tyto otázky klientů:

  • jak se nejlépe zajistit proti nepředvídatelným a složitým životním situacím? pokud mám úvěr, rodinu atd.
  • proč je důležité mít železnou rezervu a další rezervy?
  • Jak si udržet slušný životní standard i  v důchodu?
  • Jak po finanční stránce zabezpečit studium dětí?
  • jak efektivně ochranit svůj majetek (auta, chaty, domy, ...)
  • jak své peníze ochránit před inflací a ušetřit na poplatcích v bankách?
  • jak nahradit špatné a drahé úvěry výhodnějšími atd. (jestli je výhodná stoprocentní hypotéka nebo je lepší s nižším LTV? Nejčastějšími účely hypoték jsou rekonstrukce bytu, rekonstrukce RD nebo rekonstrukce bytového jádra, koupě bytu v Brně a okolí, výstavba RD
  • Hypoteční banka, Komerční banka, Česká spořitelna, ČSOB, Equabank, mBank, Moneta Money Bank, Oberbank, Raiffeisenbank, Sberbank, Unicreditbank, Wüstenrot hypoteční banka a spořitelní družstva ARTESA a NEY.
  • fondy které často řeším jsou např. AMUNDI ( dříve Pioneer Investments), Conseq, INVESTIKA, GENERALI IS, TESLA, Franklin Templeton, ING, AXA, C-Quadrat, JT Banka, NN Investment, CYRRUS a další
  • působím i jako finanční poradce pro stavební spoření, zastupuji stavební spořitelnu Modrá Pyramida (MPSS), stavební spořitelnu ČS (buřinka), Českomoravskou stavební spořitelnu (ČMSS - liška, spoření s liškou, čmss stavební spoření), stavební spořitelna Wüstenrot i Raiffeisen stavební spořitelnu
  • nově mohu pomoci i s prodejem a koupí bytů v Brně
  • mohu pomoci s nabídkou levnějšího povinného ručení, pomůžu při zrušení povinného ručení, sepíšu výpověď a posílám klientům na mail na podpis (lze v současné době často řešit jen skenem)

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Stáhněte si zdarma

Jak nenaletět finančním upírům

zpracováním osobních údajů